Monday, February 13, 2012

Kini aku lebih mengerti perancanganNya...

Arini room mate aku cerita lagi pasal dia ngan balak dia. Aku tak kesah. Dah memang selalu aku tempat dia bercerita. Untung2, dapat gak gambaran camna idop ber'couple' nie. Yelaaa.. Aku nie kan mana penah berpasangan yang dalam terma 'exclusive' nie. Dah 27 tahun lebih idop, tak pernah la lagi leh aku nak ngaku mamat nie atau si polan tue 'balak' (nama manja dia, boipren) aku. Rupanya, banyak betul rintangan dok ada boipren nie kan?.. Bergaduh lah, merajuk lah. Bila baik tue, leh plak bermanja. Aku sebenarnya tak brapa paham motif utama ber'boipren' nie. Bagi aku, macam agak membuang masa dan tenaga dok sakit hati, cemburu, pikiaq pasal orang lain, yang belum konfem hak kita. So, why go through all that trouble? Tak dinafikan, aku pon kengkadang nak gak merasa. Yelaa.. Nak merasa ada orang amek berat pasal kita. Tanya pasal kita. Nak dengar cerita kita. Kalau bergaduh dengan bestfriend, nak pi cerita kat balak kita. Kira tempat nak luahkan isi hati laa.. Tapi, since aku tak pernah ada orang yang glamernya dipanggil 'balak' kat sisi aku, kat sapa aku dok bercerita selama ni? Kat parents, of course la tak coz kalau cerita, either diorang tak faham, atau diorang kata suma tu perkara remeh ja.. Dan sememangnya aku tak nak pon bebankan diorang dengan perkara2 macam nie. Yang penting, aku jalankan amanah aku, tanggungjawab aku sebagai anak dan pelajar universiti, untuk belajar bersungguh-sungguh untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang dan bantu mereka bila dah bekerja nanti untuk meringankan beban mereka. Walaupon tak termampu untuk aku balas semua jasa mereka, tapi sekurang-kurangnya aku telah membuat segala keringat mereka tidak jatuh dengan sia-sia.

Berbalik pada kepada siapa aku bercerita.. Aku tersedar hal nie lepas menunaikan solat Isyak.

DIA. Yang Maha Berkuasa. Yang Maha Mendengar. Yang Maha Memahami. Yang Maha Mengetahui. Aku sedar, selama ketika ini, tiap-tiap kali aku kecewa, aku terluka, aku berduka, aku akan bersujud dan mengadu pada DIA. Terutama sejak kebelakangan nie, dengan macam2 cobaan yang aku lalui, lagi banyak aku menghabiskan masa aku dengan DIA. Dan bila aku mendapat khabar yang gembira, pon aku dah selesa nak bercerita dengan DIA. Bila aku runsing, aku mintak pertolongan DIA. Aku pernah tanya, kenapa aku tak macam yang lain. Ada keinginan untuk berpasangan, ada tempat mengadu. Setelah salam terakhirku tadi, aku sedar. DIA melindungi aku. Melindungi aku dari terasa perlu bergantung harap pada seorang hamba, sedangkan aku boleh bergantung harap dengan Yang Mencipta, Pemilik segalanya. Dan semua ini bukan dengan sengaja, tetapi kerana DIA sayangkan aku. DIA memenuhi permintaan aku, iaitu untuk sentiasa dilindungi, kerana DIA tahu aku memang takut akan kekecewaan. DIA Yang Maha Mengetahui.. Sang Pencinta Agung. Alhamdulillah, kini aku lebih mengerti perancanganNya...

No comments:

Post a Comment